דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סוכר או סוכרזית 

מאת    [ 27/11/2009 ]

מילים במאמר: 899   [ נצפה 11294 פעמים ]

סוכר או סוכרזית?

תעשיית המזון עושה שימוש נרחב בממתיקים המלאכותיים אשר בשנים האחרונות פקדו כמעט את כל תחומי המזון, המודעות לשמירה על משקל תקין הינה הגורם העיקרי כאשר מבלי משים מזניחים את הגורם הבריאותי, מחקרים מצאו שלשתיית ממתיקים מלאכותיים עשוי להיות מחיר בריאותי כבד, מדוע? על כך בכתבה הבאה..

תעשיית הממתיקים המלאכותיים

לא משנה אם אתם מזונכם מומתק בסכרין, אספרטיים, ציקלמאט, אתם צורכים ממתיקים מלאכותיים. סכרין היה הממתיק הראשון שהתגלה במקריות מוחלטת ע"י הכימאי האמריקאי ואיירה רמסן בשנת 1879. מלחמת העולם הראשונה במהלכה חל מחסור בסוכר עודדה את השימוש בסכרין שלימים הפך עבור יצרני המזון כשחקן מרכזי בקטגוריית המזון הדיאטטי, המזון הבריאותי לשיניים והמותאם לחולי סכרת. עם חלוף השנים החלו להתגלות תופעות לא נעימות כגון: עייפות כרונית, מגרנות ועד טרשת נפוצה, פגיעה במערכת העצבית וסרטן!              

תעשיית הממתיקים המלאכותיים מגלגלת כ-2 מיליארד דולר בשנה בארה"ב וכ-18 מליון ש"ח בישראל בשנה.כ-15 אחוזים מאוכלוסיית ארה"ב צורכת ממתיקים מלאכותיים וכ-20 אחוזים מהציבור הישראלי צורך ממתיקים מלאכותיים. 

הבה נכיר את השחקנים..

אספרטיים: הממתיק הנפוץ ביותר ומהווה ה"חשוד" העיקרי כגורם למחלות.  ממתיק זה התגלה ע"י חברת התרופות G.D. Searle Company בשנת 1966 גם הוא במקריות מוחלטת במהלך מחקר לתחום שונה לגמרי. נערכו מחקרי אספרטיים עצמאיים רבים על חיות מעבדה שהציגו תופעות לוואי קשות ולכן סירב מנהל המזון והתרופות האמריקאי לאשרו במשך שנים ארוכות.

כתב העת הרפואי "לנצט" פרסם סקירה של המחקרים שנערכו על האספרטיים ומצא תופעות לוואי חמורות ביותר, רופאים בכירים בתחום ה"סכרת" מצאו את האספרטיים מסוכן במיוחד והתריעו על כך בפני ה-FDA. המחאות עזרו למשך תקופה, אבל בשנת 1983 אושר השימוש בממתיק במשקאות מוגזים ולאחר חמש שנים אושר השימוש בכל סוגי המזון. ההנחות הרווחות הינן שמדובר בפוליטיקות לא תמימות שהביאו לאישור  השימוש בממתיק.

ממה מורכב האספרטיים? מדובר בתרכובת כימית העשויה מ-2 חומצות אמינו, פנילאלנין חומצה אספרטית ומתנול. מתנול הינו כוהל העשוי מעץ, משמש גם כחומר ממיס בתעשיית הצבעים, בממתיק תפקידו שמירה על יציבות התרכובת - הוא בעצם הנחשב למסוכן מאחר והצטברותו בגוף עשויה לגרום לנזקים חמורים. כשמתנול חודר לגוף הוא הופך לפורמלדהיד (חומר שנמצא ללא ספק כגורם למחלת הסרטן). תגובת יצרנית הממתיק הינה שמדובר בחומר טבעי המצוי במשקאות אלכוהוליים ובפירות ושהשימוש בממתיק נעשה בכמויות מזעריות שאין בהן סכנה ולכן אין כל סיבה לדאגה.

תגובת המתנגדים לאספרטיים הינה כי אכן המתנול מצוי גם בפירות אבל כמותו קטנה ביותר ובנוסף מיזוגו עם מרכיבים אחרים בפרי הופכים אותו ללא מסוכן. בנוסף טוענים המתנגדים לאספרטיים כי הניסויים שערכה יצרנית הממתיק נעשו בתנאים באים הממתיק הוכנס לכמוסה בעלת מנגנון השהייה ארוך ולכן האספרטיים לא התמוסס והמתנול לא הופרד מהתרכובת. ואילו לטענתם בחיי היומיום המתנול מופרד מהתרכובת מאחר והתרכובת מומסת בחום - השימוש בממתיק נעשה במזון , בשתייה קרה ובמשקאות חמים (במשקאות החמים מן הסתם התהליך מואץ עוד יותר.)

מרכיב נוסף שיכול לגרום למחלות הינו הפנילאלנין שכמות גבוהה ממנו עשויה להוביל לנזק למוח ולמערכת העצבים. חולי פנילקטונוריה עליהם להיזהר מפני צריכת פנילאלנין מאחר והחומר עשוי להגיע לרמה הרעילה אצלם באופן מהיר מאדם רגיל.

כמויות מומלצות: ה-FDA ממליץ על רמה של לא יותר מ-50 מ"ג אספרטיים ל-1 ק"ג משקל גוף. כך שאדם השוקל 80 ק"ג יכול לצרוך לפי המלצתם 16 ליטרים משקה דיאטטי ביום בהן כמות המתנול עומדת על 56 מ"ג מתנול!   הרשות אמריקאית EPA קובעת שצריכת כמות הגבוהה מ- 7.8 מ"ג מתנול ביום מסוכנת. ברורה הסתירה...

המזונות והמשקאות העיקריים המכילים אספרטיים: משקאות דיאטטיים, מעדני חלב דיאטטיים, ממתיק למשקאות חמים, ריבות דיאטטיות, שימורים ועוגות.

סכרין: סכרין כשחקן ראשון בזירה היווה ממתיק עיקרי בשוק הממתיקים המלאכותיים. גם הוא נמצא כחשוד בגרימת מחלות ונזקים בריאותיים. ה-IARC מצא אותו כחשוד בגרימת סרטן  בבני אדם. בשנת 1977 ניסו ב-FDA למנוע את השימוש בממתיק אבל היוזמה נבלמה ע"י הקונגרס האמריקאי. המצב כיום הוא כזה שהסכרין מאושר לשימוש בארה"ב, בישראל ובאירופה אבל במקביל הוא רשום כחומר מסרטן, קיימות הוכחות שהסכרין עשוי להזיק לכליות ולשלפוחית השתן. המרכז האמריקאי למדע מזהיר את הציבור שקיים סיכון בריאותי בצריכת הסכרין.

כמויות מומלצות: 2.5 מ"ג ל-1 ק"ג משקל גוף.

המזונות והמשקאות העיקריים המכילים סכרין: דברי מאפה, דגני בוקר, ריבות, שתייה.

אצסולפם K : אושר לשימוש בשנת 1988. המתנגדים טוענים כי מדובר בגורם מסוכן בדיוק כמו הסכרין. גם כאן נערכו מחקרים בחיות מעבדה אשר מצאו כי צריכה של החומר עושיה לגרום לנזקים ולמחלות קשות.

כמויות מומלצות: צריכה של עד 9 מ"ג ל-1 ק"ג משקל גוף, גם כאן מזהיר המרכז האמריקאי למדע שקיים סיכון בריאותי בצריכת אצסולפם K וכל כמות מיותרת.

המזונות והמשקאות העיקריים המכילים אצסולפם: מסטיקים, סוכריות, פודינגים, סירופים, יוגורט דיאטטי, משקאות דיאטטיים.

ציקלמאט : בשנת 1969 הורה ה-FDA להפסיק לצרוך את הממתיק בשל הסיכונים הבריאותיים בישראל ובאירופה עדיין מתירים את השימוש בממתיק זה

ממה מורכב הציקלמאט - חומצה הכוללת מלחי סידן ונתרן.

כמויות מומלצות: צריכה של עד 7 מ"ג ל-1 ק"ג משקל גוף.

המזונות והמשקאות העיקריים המכילים ציקלמאט: מאפים, שימורי פירות, ריבות, ממתקים, רטבים, משקאות קלים, ממתיקים למשקאות חמים.

הבשורה הטובה עבור שומרי המשקל ושוחרי הבריאות הינה שיש ממתיקים שנמצאו כפחות מסוכנים:

סטיביה: צמח ששימש עוד מתקופת דנא כממתיק טבעי , נמצא כממתיק בטוח ואידיאלי. אושר לשימוש כתוסף דיאטטי בשנת 1991. מסייע לוויסות רמות הסוכר בדם ומסייע נגד התפתחות עששת.

פוליאולים-סורביטול, מלטיטול, מניטול, קסילטול: ממתיקים אלכוהוליים, מצויים בפירות ובירקות. פחות מתוקים מסוכר, מחקרים מצאו אותם כיעילים מפני עששת, נמצא כי בכמויות גדולות עשויים לגרום לשלשולים ועל חולי סכרת להגביל כמות צריכה ממשפחת ממתיקים זו מאחר ואלו בסיכומו של דבר לאחר תהליך ארוך מתפרקים לסוכר.

המזונות והמשקאות העיקריים המכילים פוליאולים: מוצקים כגון שוקולד, ממתקים, מסטיקים, מאפים,..

סוכרלוז: אושר ע"י ה-FDA בשנת 1998, טרם אושר באיחוד האירופי מקורו בסוכר שעובר תהליך כימי. עדיין לא ברור אם בטוח השימוש בממתיק זה מאחר ונמצא במחקרים שהממתיק עשוי לגרום לבעיות בריאותיות.

המזונות והמשקאות העיקריים המכילים סוכרלוז: מאפים, מסטיקים, ריבות, פודינגים, משקאות

המאמר באדיבות אתר קולנוע ביתי   lcd וקוסמטיקאית

דנה לוי בוגרת מכללת וינגייט ובעלת תואר במנהל עסקים


 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב